maandag 8 oktober 2012

Review: Hawklords - We Are One (Eigen Beheer, 2012)(Spacerock / Symfonisch)

In 1978 kwam de eerste LP van Hawklords uit, als project van Hawkwind leden onder leiding van Dave Brock en in die formatie was ook synthesizer speler Harvey Bainbridge actief.
De band stopte na dat ene project, maar inmiddels is Hawklords al weer enkel jaren actief, waarin allemaal ex-leden van Hawkwind zich verzameld hebben en ook Harvey Bainbridge behoort daar toe.
Verder bestaat deze Londense band uit: Adrian Shaw - basgitaar, Ron Tree - zang, Jerry Richards - sologitaar en zang en Dave Pearce - drums.
Na in de afgelopen jaren verscheidene live albums en een DVD uitgebracht te hebben, verscheen in 2012 de eerste studio CD sinds 34 jaar, waarop ook Steve Swindells - orgel, synthesizer en keyboards te horen is.
De CD is bij de band zelf verkrijgbaar via hawklords@hotmail.co.uk, terwijl de distributie wordt gedaan via Shellshock, maar ook via de geweldige live optredens is de CD verkrijgbaar, evenals een hoop andere merchandising.
De nieuwe CD bevat 15 nummers, die allemaal door de band zelf geschreven zijn en de eerste daarvan is de titel song "We Are One", een schitterende uptempo spacerock song, waarbij de band een fantastische video liet maken (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Vervolgens krijg ik "Mothership" te horen, waarin de spacerock van de band extra tot zijn recht komt door het geweldige synthesizer spel van Harvey, maar ook door het hypnotiserende ritme dat de band speelt.
Daarna hoor ik "Shut Up", waarin aankondigingen voor de Amerikaanse presidenten zitten en allerlei psychedelische geluiden te horen zijn, onderbroken door de woorden Shut Up.
Het volgende nummer heet "Time Split Vision", dat opstart via de synthesizer, een heerlijk terugkerend ritme bevat en in uptempo gespeeld wordt.
In "The Ancient Ones" laat de band me kennis maken met andere wezens en dit nummer heeft een zeer aanstekelijk ritme, dat me aan het dansen wil zetten.
"Sun Child", dat een fantastische psychedelische song is, waarin ook folk invloeden verweven zitten, heeft een vrij opgewekt ritme en hierin laat de band horen meer te kunnen dan alleen maar spacerock spelen.
Met "Flight" laat de band hun klasse en die veelzijdigheid nogmaals horen, want dit is een prachtig instrumentaal symfonisch nummer, dat gevolgd wordt door "Digital Age", een nummer met de boodschap om de computer links te laten liggen en weer ouderwets persoonlijk contact met anderen te hebben en deze lekker swingende song brengt we opnieuw aan het mee bewegen op mijn stoel.
Onweer hoor ik aan het begin van "Global Warning", ook al een song met een boodschap en hiermee probeert de band me bewust te maken van het feit, dat we met zijn allen bezig zijn de aarde te vernietigen, iets waarvan ik me al terdege bewust ben.
De song klinkt schitterend en de muziek is een mix van symfonische en progressieve rock, waarbij de teksten op indringende wijze gezongen worden.
Dreigend en psychedelisch klinkt het in "I Am The Wind", waarin de tekst op een geweldige manier geproclameerd wordt en wel zodanig, dat ik er kippenvel van krijg.
Vervolgens krijg ik "Wake Up" te horen, een symfonische spacerock song, die in redelijk hoog tempo gespeeld wordt, gevolgd door het waanzinnig goede instrumentale experimentele en psychedelische "Water Drum", dat met het geluid van stromend water begint en technisch fantastisch in elkaar steekt, waarbij de muziek in hoog tempo mijn gehoorgang binnen komt.
Dan krijg ik weer een heerlijk instrumentaal symfonisch nummer te horen, getiteld "Event Horizon", waarna het tijd is voor de vraag "Is It A Dream?", een prima klinkende poprock song en dan volgt "Spark In The Dark", een lekker swingende symfonische rock song, waarmee Hawklords deze fantastische CD afsluiten.





Hawklords We are One - YouTube
www.youtube.com/watch?v=sy8FNY8CMtc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten