maandag 9 september 2013

Review: Towerbrown - Count Me Out (Screaming Apple) (Beat)

Towerbrown is een Franse band uit Grenoble, die in 2009 werd opgericht en bestaat uit: Yann Cracker - zang, Hammond orgel, sitar en percussie, Fréderic Roux- Fouillet - sologitaar, Olivier "Tokens" LeMaâ - basgitaar, Alexandre! - drums en Davy Berruyer - drums.
In 2010 bracht de band hun eerste 7" vinyl EP "Let's Paint It Brown" in een gelimiteerde oplage van 300 stuks uit, die in 2011 gevolgd werd door de 7"vinyl EP "I Wanna Know", waarvan er 500 van gemaakt werden en net als de eerste EP ook via download verkrijgbaar is.
Na 2 EP's verschijnt de band nu met een volledige CD op de markt, waarop 10 nummers staan en daarop worden ze bijgestaan door Izzy Lindqwister - zang (1 song), Rudie Ailaud - zang en tamboerijn (1 song), Vincent Leroy - saxofoon (3 nummers) en Robert Poitou - trompet (2 nummers).(luister naar de teaser van
de CD via de youtube link onder de recensie)
Het eerste nummer heet "Towerbrown A Go-Go" en is een instrumentaal stukje muziek in de stijl van de jaren 60 beat, waarbij het Hammond orgel een belangrijke rol speelt.
Daarna hoor ik de band in "Don't Count Me In" een schitterende garagerock song spelen en ook nu heeft het Hammondorgel daar een groot aandeel in, maar ook het gitaarwerk klinkt sterk.
Dan schotelt de band me "Quand Vient La Nuit" voor, waarin Rudie Ailaud de zang voor zijn rekening neemt en dit nummer wordt opnieuw hoofdzakelijk bepaald door het Hammond orgel spel met ondersteuning van saxofoon en trompet en het wordt in een aanstekelijk dansbaar ritme gespeeld.
"I Must Confess" is een lekker klinkende beat song met een swingend ritme, waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten en "Aloo Matar" is een fantastische mix van soul en psychedelische rock, die geheel instrumentaal gespeeld wordt.
In "Spy Me To The Moon" hoor ik Towerbrown een heerlijk instrumentaal stukje surf spelen en in "Out Of The Game" laat de band me een uitstekende swingende beat song horen.
Met "No Time To Cry" maakt de band opnieuw de mix soul en beat, waardoor de muziek erg aanstekelijk en dansbaar is, zodat ik onmogelijk stil kan blijven zitten.
Vervolgens hoor ik de enige cover en dat is "You Told Me A Lie" van de Nederlandse Jenny & The Rascals, waarin de zang voor rekening van Izzy Lindqwister komt en de uitvoering van dit schitterende blues nummer wordt door Towerbrown op een geweldig wijze vertolkt.
Het laatste nummer heet "It's Allright" en is een schitterende beat song met een vrij eentonig ritme, waardoor ik de muziek als lichtelijk hypnotiserend ervaar.
"Count Me Out" is een heerlijke CD, die vol staat met schitterende, op sixties leest geschoeide, muziek en mag daarom in geen enkele collectie van sixties muziek liefhebbers ontbreken.




Towerbrown 1st Album Teaser "Count Me Out" - YouTube
www.youtube.com/watch?v=V7IcqRV7gt8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten