maandag 10 maart 2014

Review: Moonbow - The End Of Time (Moonbow, 2013) (Stoner / Hardrock)


Moonbow uit de bergen van Kentucky ontstond in 2010 als een project van zanger Matt Bischoff en sologitarist David McElfresh van Hank3 en Lethal om samen songs te schrijven, die mogelijk opgenomen zouden worden.
Na enkele weken in David's huis samen songs geschreven te hebben, besloten ze een band te vormen, die ze Moonbow noemden en kwamen basgitarist Ryan McAllister van Valley Of the Sun en drummer Steve Earle van Afghan Whigs en Hermano het duo versterken en namen het album "The End Of Time" op , waarop ook zanger John Garcia van Kuyss als gastmuzikant op 1 song mee doet.

Het album, dat zowel op CD, als download en op een gelimiteerde rood vinyl uitgave LP is verschenen, bevat 7 nummers, waarvan de titelsong "End Of Time", de eerste is en hierin hoor ik de band beginnen met een stukje country intro, dat al snel over gaat in een stevige mix van stoner en hardrock song, waarin het tempo gemiddeld is en het ritme me met de muziek doet meebewegen.
Daarna krijg ik "Journey Of The Iron Horse" te horen, een stevige uptempo hardrock song, waar, na een uitstekende tempowisseling, de muziek in een langzamer ritme gespeeld wordt, maar zeker net zo stevig klinkt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan hoor ik "Fire Bath", dat eveneens een stevige mix van hardrock en stoner is en ook hierin ligt het tempo niet al te hoog, waarna ik "Take It For Granted" voorgeschoteld krijg en in dit nummer neemt John Garcia de zang voor zijn rekening, waarbij de muziek ook in deze song is weer stevig klinkt.
Vervolgens hoor ik "Octavia", waarin de band verder gaat met het maken van hun stevige stoner hardrock mix, gevolgd door "Saved", dat in een iets sneller ritme gespeeld wordt, waarna het album wordt afgesloten met het prima klinkende "Black Widow", waarin de band nog een tandje bij schakelt en de muziek daardoor nog verder de hardrock kant op gaat.

Moonbow heeft met "The End Of Time" een uitstekend album afgeleverd, waarin de muziek me aan die van de jaren 70 en 80 hardrock bands doet denken en dit werkje is dan ook een aanrader voor liefhebbers van dit genre.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten