maandag 31 maart 2014

Review: Prisma Circus - Reminiscences (World In Sound, 2013) (Hardrock)

De Spaanse band Prisma Circus uit Barcelona, die bestaat uit: Oscar Garcia Albizu - sologitaar, Joaquin Escudero Arce - zang en basgitaar en Alex Carmona Blanco - drums en in september 2010 werd opgericht, maakte in februari 2012 hun debuut met een gelijknamige EP.
Daarna toerde de band door Spanje, Portugal en Frankrijk, voor ze in de zomer van 2013 opnieuw de studio in gingen om hun eerste volledige album, getiteld  "Reminiscences", op te nemen, waarbij geen computer of digitaal proces aan te pas kwam, om zo het warme natuurlijke geluid van de jaren 60 en 70 te krijgen.
Het album is zowel op LP als op CD verschenen via het Duitse World In Sound label en als digitale download uitgave van de band zelf en bevat 8 nummers.

Het eerste nummer van de CD/LP heet "The Mirrors" en hierin laat de band me een stevige swingende hardrock song horen, waarin progressieve rock invloeden zitten en die diverse tempowisselingen bevat.
(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "John Doe's Paranoia", een lekker in het gehoor klinkende uptempo hardrock song, waarin jaren 70 invloeden hoorbaar zijn.
In "Born In A Red House" laat de band me genieten van een schitterende rock ballad in een aangenaam klinkend ritme, waarin een prima tempowisseling zit en in "Napalm" begint de band vrij heftig, maar gaat al snel over in een fantastisch jaren 70 hardrock uptempo nummer, waarin niet alleen geweldig gitaarspel te horen is, maar ook een heuse drumsolo.
Vervolgens hoor ik "Asylum's Gate", een heerlijke uptempo rock song, waarin de muziek swingt als een trein, die gevolgd wordt door "Cain", waarin de band me een uitstekende poprock song laat horen en een aanstekelijk ritme het nummer bepaalt, totdat de band over schakelt naar een sneller tempo, waarna de muziek  een stuk ruiger wordt.
Met "Onyx Star" krijg ik weer een swingende hardrock song in jaren zeventig stijl te horen en deze bevat enkele prima tempowisselingen en hierin zitten ook progressieve rock invloeden en in het laatste nummer, getiteld "Joseph Merrick" laat de band me opnieuw een heerlijk stukje hardrock horen, waarin diverse prima tempowisselingen zitten, die het nummer spannend houden en hierin is de muziek vrij melodisch.

Prisma Circus heeft met "Reminiscences" een uitstekende plaat gemaakt, die me geen moment verveeld heeft en ik iedere hardrock liefhebber kan aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten