maandag 5 mei 2014

Review: Kreidler - ABC (Bureau B, 2014) (Krautrock / Elektronisch)

De uit Düsseldorf, Duitsland afkomstige band Kreidler werd begin 1994 opgericht door Thomas Klein - drums, computer en elektronica, Andreas Reihse - synthesizer, computer en elektronica, Detlef Weinrich - samples, computer en elektronica en Stefan Schneider - basgitaar, computer en elektronica.
Laatstgenoemde verliet de band in 1998 om To Rococo Rot op te richten en hij werd vervangen door Alexander Paulick, die tot 2001 de nieuwe basgitarist van Kreidler werd, om in 2008 terug te keren in de band.
In 1994 verscheen het debuut album "Riva" via een klein Parijs label, waarna meer dan 20 andere uitgaven volgden, waaronder 2 live albums en 3 soundtracks plus 9 singles en EP's.
Hun uitgaven verschenen via diverse labels, zoals: En Contresens, Stewardess, Finlayson, Captain Trip, Mute, KiffSM, Wonder, italic, Bureau-B.
Het nieuwe album "ABC", dat in Tiblisi, Georgië, opgenomen werd, is de opvolger van "DEN" uit 2012 en van het nieuwe album zal ook een film verschijnen, die, net als de film clips van "DEN" door Heinz Emigholz gemaakt werd en bij de opnamen van het album "ABC" werkte Kreidler samen met enkele leden van het zangkoor Georgian Singers.

"ABC" bevat 6 nummers, waarvan "Nino" de eerste is en hierin krijg ik een lekker swingend dansbaar elektronisch krautrock nummer te horen, waarin lichte invloeden van oosterse muziek hoorbaar zijn, terwijl het steeds terugkerende ritme hypnotiserend op me in werkt.
Daarna hoor ik "Alphabet", waarin de band met een gezongen tekst begonnen wordt, waarvan de woorden steeds worden herhaald, om vervolgens over te schakelen naar een hypnotiserend dansbaar stukje krautrock, waarna de band het geheel herhaald en me in een lichte trance weet te brengen. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Destino" laat de band me een heerlijk swingend elektronisch nummer horen, waar ook nu weer een licht hypnotiserend ritme in zit, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
Ook "Modul" bevat een terugkerend hypnotiserend ritme, zodat de band me nog steeds in een lichte trance weet te houden met hun muziek en in "Ceramic" wordt experimenteel begonnen, waarna de elektronische muziek iets meer een avant-gardistische richting op gaat en doordat er opnieuw terugkerende elementen in
verweven zijn, bevat ook dit nummer een hypnotiserend effect.
Het laatste nummer heet "Tornado" en hierin schotelt de band me een uitstekend stukje swingende elektronische muziek voor, waarbij het ritme aan zet tot mee bewegen.

Ik vind "ABC" van Kreidler een schitterend album, dat vol hypnotiserende muziek staat, waarbij het onmogelijk is niet in beweging te komen en ik heb dan ook ten volle genoten van dit meesterwerkje, dat ik ieder muziekliefhebber kan aanraden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten