maandag 17 november 2014

Review: Moorder - Moorder II (Lizard Records, 2014) (Progressieve Jazz)

De Italiaanse band Moorder, die te Cento werd opgericht, maakte hun debuut album "Moorder", dat door het Eclectic Polpo label in 2008 werd uitgebracht.
Moorder bestaat uit: Alessandro Lamborghini - sologitaar, Michele Zanni - basgitaar, Daniel Dencs Csaba - drums, Alberto Danielli - tuba en Simone Pederzoli - trombone.
Op hun nieuwe album "II", dat door het Eclectic Polpo / Lizard Records label is uitgebracht, is de basgitaar overgenomen door Luca Cotti.

Het eerste nummer van het album, dat 12 nummers bevat, heet "Jesus Zombies Crew" en hierin laat de band me, na een heftig begin, een lekker swingend stukje progressieve jazz horen, dat in uptempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Flat Kick", waarin ik eveneens een uitstekende mix van progressieve rock en jazz te horen krijg.
Daarna laat de band me genieten van "Disco In Ferro", een mix van disco, jazz en progressieve rock, waarin diverse tempowisselingen zitten, gevolgd door "Pipum" en hierin laat de band me een swingend progressief rock nummer horen, dat tot halverwege door drums en basgitaar gedomineerd wordt, waarna de blazers het over nemen en hun stempel op het nummer drukken.
Dan volgt "Moztri", dat vrij rustig begint, maar al snel verandert het tempo en krijg ik een prima swingend progressief uptempo rock nummer te horen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna ik "Afro Bones" hoor en in dit nummer schotelt de band me een fantastisch swingend jazzrock nummer met progressieve rock invloeden voor en in "Fiscia" krijg ik een rustig stukje jazz te horen, dat langzaam sneller wordt en afgesloten wordt met een stukje free jazz.
Vervolgens speelt de band "Omocodia On Square" en daarin laat Moorder me genieten van een swingende mix van jazz en progressieve rock met disco invloeden en met "Firecrap" laat de band me een geweldige mix van funk, jazz en progressieve rock horen, waarin het tempo wisselend is.
In "Abcd" hoor ik de band een lekker in het gehoor klinkende mix van jazz en progressieve rock spelen, waarin een korte drumsolo zit en in "Mini Spiders" speelt de band een, vrij rustig beginnend nummer, dat steeds sneller wordt en swingt als een trein, waarna het laatste nummer volgt, getiteld "Beef Ice" en hierin krijg ik een heerlijk swingend jazzrock nummer te horen met een licht hypnotiserend ritme.

Moorder heeft met "Moorder II" een uitstekend album afgeleverd, dat bij liefhebbers van progressieve jazz zeker zal aanslaan en ik kan de liefhebber dan ook aanraden, dit prima album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten