maandag 31 augustus 2015

Review: Moon Zero - Moon Zero (Denovali Records, 2015) (Elektronisch / Avant-Garde)

Moon Zero is het project van componist producer Tim Garratt uit Londen, Engeland.
Hij bracht in 2013 zijn debuut EP, "Tombs", op CD, LP en cassette uit via het FutureSequence label, waarna deze in 2014 opnieuw werd uitgebracht door het Denovali Records label en samen met de EP "Loss", op zowel zwart als doorzichtig 180 gram vinyl werd geperst, maar ook als 2CD verscheen.
Garratt heeft zich muzikaal laten beïnvloeden door William Basinski, The Swans, Messiaen, Stars Of The Lid, Cluster, Brian Eno, David Bowie's LP "Low" en Carl Sagan.
Net als voor zijn EP's, heeft hij de muziek voor zijn gelijknamige LP, waarvan de opnamen in juni 2015 plaats vonden, weer opgenomen in de St. George In The East Church te Shadwell, Londen.

"Moon Zero", dat 25 september 2015 via Denovali Records, zowel op CD als op LP en als digitale download, verschijnt, bevat 6 nummers en start met "Laika" en hierin krijg ik een uitstekend kort zwaar nummer te horen, waarmee Tim meteen mijn aandacht heeft en dit wordt gevolgd door "Expanding Into The Time We Have", waarin hij me een schitterend rustig avant-garde nummer voor zet, dat een licht hypnotiserend ritme heeft en invloeden van ambient bevat.
Daarna hoor ik het langste nummer van het album, getiteld "The Solipsist" (11 minuten) en daarin laat hij me genieten van een vrij zwaar elektronisch nummer, dat in een licht hypnotisch ritme gespeeld wordt en een niet al te hoog tempo bevat.
Dan volgt "Heritage Guilt" en ook in dit zeer spannende eentonig klinkende elektronische industriële nummer zit een heerlijk hypnotiserend ritme, waarmee Tim me in een lichte trance weet te brengen en in "A Bevan Rotation" krijg ik opnieuw zo'n fantastisch zwaar elektronisch avant-gardistisch nummer voor gezet, dat tot iets na halverwege in een eentonig ritme gespeeld wordt, maar dan over gaat in een meer bombastisch klinkend stuk avant-garde (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), waarna het laatste nummer van het album volgt, dat "Nauru" heet en ook nu weer laat Tim me een heerlijk zwaar klinkend avant-garde nummer horen, waarmee hij me vanaf de eerste tonen in de ban van zijn muziek houdt.

Moon Zero heeft me met zijn gelijknamige LP van begin tot eind weten te boeien en ik kan dit album dan ook aanraden aan een ieder, die van avant-garde en van zware elektronische muziek houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten