maandag 21 september 2015

Review: Giobia - Magnifier (Sulatron, 2015) (Psychedelisch / Acid Rock)

De Italiaanse band Giobia uit Milaan bestaat al sinds 1997 en maakte reeds verscheidene CD's.
In 2005 was dat "Beyond The Stars", dat via het Ethnoworld label uit kwam en in 2010 verscheen "Hard Stories" via Area Pirata / Jestrai.
De band bestaat uit: Stafano "Bazu" Basurto - zang, sologitaar, sitar en bouzouki, Paolo Basurto - basgitaar, Saffo Fontana - orgel, synthesizer, viool en zang en Stefano Betta - drums en percussie.
"Introducing Night Sound" uit 2013 is hun derde plaat, die zowel op CD als op LP is uitgebracht door het Duitse Sulatron label, waarvan de eerste 500 exemplaren op oranje vinyl zijn geperst.
Ook hun nieuwe album "Magnifier" wordt door het Sulatron label zowel op CD als op LP uitgebracht, waarbij vermeldenswaardig is, dat de eerste 500 LP's op zwaar magenta vinyl zijn geperst en een inlegvel bevatten.

Het album, dat in de Sauna Recording Studios te Varese is opgenomen, start met "This World Was Being Watched Closely", dat met een toespraak begint, waarna de muziek ingezet wordt en ik een fantastische progressieve psychedelische rock song met dance invloeden te horen krijg, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt  en waarin enkele uitstekende tempowisselingen zitten.
Daarna laat de band me genieten van "The Pond" en daarin schotelt Giobia me een schitterende acid rock song voor, die rustig begint, maar langzaam opgebouwd wordt, waardoor het tempo een stukje hoger komt te liggen.
Dan volgt "The Stain" en hierin hoor ik de band een geweldige progressieve rock song spelen, die een wisselend tempo heeft en gevolgd wordt door "Lentamente La Luce Svanirà", waarin de band me een fantastisch hypnotiserend instrumentaal psychedelisch acid rock nummer voor zet, dat zeer dansbaar is en ik kan hierbij dan ook geen moment stil blijven zitten. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Devil's Howl" krijg ik opnieuw zo'n uitstekende acid rock song te horen en ook in dit nummer laat de band me genieten van hun zeer aanstekelijke muziek.
Vervolgens hoor ik het langste nummer van het album, dat "Sun Spectre" heet en 15 minuten duurt.
Giobia speelt hierin een schitterend psychedelisch rock nummer, dat zeer dansbaar is en in een hoog tempo gebracht wordt en na een subtiele tempowisseling over gaat in een waanzinnig goed stukje progressieve rock.
Het laatste nummer van het album is de titelsong "The Magnifier" en hierin krijg ik ook nu weer een heerlijk licht psychedelisch rock nummer te horen, dat swingt als een trein.

Het album "Magnifier" van Giobia is een geweldige uitgave, die me van begin tot einde heeft weten te boeien en staat vol fantastische progressieve acid rock en psychedelische muziek, die in geen enkele collectie van liefhebbers van dit genre mag ontbreken, oftewel: Verplichte kost!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten