maandag 28 september 2015

Review: The Jackets - Shadows Of Sound (Voodoo Rhythm Records, 2015) (Garagerock)

The Jackets is een Garagerock punk trio uit Bern, en Zurich, Zwitserland en Los Angeles, Amerika, dat in 2007 werd opgericht en bestaat, na een bezettingswisseling in 2008, uit: Jackie Brutsche (Jack Torera) - zang en sologitaar, Samuel Schmidiger - basgitaar en zang en Chris Rosales (Gringo Starr) - drums en zang.
Jackie speelde ook in de meiden band The Mad Cowgirl Disease uit Bern en in de band The Fox uit Zurich, terwijl Samuel "Scmidi" Schmidiger zanger en gitarist was van de band The Budget Boozers en Chris Rosales (een Amerikaan, die in 1994 van Los Angeles naar Zwitserland verhuisde) in de bands Lightning Beat-Man And The Never Heard Of 'Ems, Reverend Beat-Man And The Unbelievers en The Get Lost (met ex Miracle Workers Gerry Mohr en Robert Butler) speelde.
De band toerde 6 jaar door Europa en speelde onder andere in: Italië, Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken, Noorwegen, Spanje, Portugal en natuurlijk Zwitserland en deelde het podium met bands als Baby Woodrose, The Monsters, Magnetix, King Kahn & BBQ, Gonn en The Sonics.
The Jackets bracht in augustus 2009 hun debuut album "Stuck Inside" (CD/LP) uit via het Zwitserse Subversiv Records label, die in maart 2012 gevolgd werd door "Way Out" (CD/LP), die via Duitse Soundflat Records verscheen.
Hun nieuwe CD/LP, "Shadows Of Sound", is in de bekende Circo Perrotti studio te Gijon, Spanje, analoog opgenomen onder leiding van producer Jorge Explosion.

Het album, dat 11 september 2015 door Voodoo Rhythm Records is uitgebracht, bevat 11 nummers, waarvan "Don't Turn Yourself In" het eerste is en hierin krijg ik een schitterende garagerock song te horen, die een aanstekelijk ritme bevat, een hoog meezing gehalte heeft en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna ik "At The Go-Go" hoor, waarin de band het tempo iets versneld en een swingende dansbare rock song speelt.
Daarna zet de band me "Sometimes Maybe" voor en daarin krijg ik een lekker in het gehoor klinkende rock song met garagerock invloeden te horen, waarbij het ritme licht hypnotiserend werkt en dit nummer wordt gevolgd door "Keep Yourself Alive", een heerlijke swingende garagerock song met hoog meezing gehalte, waarin ook nu weer een aanstekelijk dansbaar ritme zit.
Dan volgt "Living The Past", waarin de band me een uitstekende rock song voorschotelt, die enigszins eentonig klinkt, maar desondanks swingt, waarna ik "Watch You Cry" te horen krijg en hierin speelt de band een prima dansbare rock song met jaren 60 invloeden.
In "Wheels Of Time" gaat de band verder met het maken van hun garagerock gerelateerde muziek en hoor ik opnieuw een lekkere dansbare rock song, die gevolgd wordt door "You Better" en daarin schotelt de band me een punk song voor, die eind jaren 70 gemaakt had kunnen zijn.
Vervolgens hoor ik "Hands Off Me", een heerlijke dansbare garagerock song, die enkele uitstekende tempowisselingen bevat, "Astronaut", een geweldig lekkere rustige poprock song, terwijl ik in de titelsong "Shadows Of Sound" weer een verrukkelijke swingende garagerock song te horen krijg.

De CD/LP "Shadows Of Sound" van The Jackets bevat 11 lekker swingende rock songs, waarvan ik van begin tot eind genoten heb en ik kan iedere liefhebber van garagerock en 60's gerelateerde muziek, deze schijf aanraden. (luister naar de teaser van het album via de youtube link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten