maandag 12 oktober 2015

Review: Adrian Shaw - Colours (Preamp Records, 2015) (Pop Rock)

Adrian "Ade" Shaw werd op 2 januari 1947 te Hampstead, Londen, geboren en leerde zichzelf gitaar spelen aan de hand van het boek "Play In A Day".
In het begin van de jaren 70 verhuisde hij naar Puddleton, waar hij voor The Crazy World Of Arthur Brown als belichtingstechnicus werkte, maar nadat de band zonder bassist kwam te zitten, stapte Ade over van de belichting naar de muziek.
Daarna richtte hij zijn eigen band Rustiv Hinge And The Provincial Swimmers op en vervolgens kwam hij in de band Magic Muscle uit Bristol terecht, waar hij leden van Hawkwind en High Tide ontmoette en werd een vaste invaller voor Lemmy in Hawkwind.
Na de Space Ritual tour keerde hij terug naar Arthur Brown, maar eind 1976 werd hij de vaste basgitarist van Hawkwind, waar hij 5 albums mee maakte.
Verder speelde hij met bands als Atomic Rooster, Keith Christmas, Country Joe McDonald en The Deviants voordat hij in 1991 bij The Bevis Frond ging spelen en daar sindsdien een vaste plaats in heeft.
Nadat er in 2009 een reünie van The Hawklords was, speelde hij van 2011 tot 2014 ook in die band live mee en maakte samen met Ron Tree, Jerry Richards, Harvey Bainbridge en Dave Pearce 2 albums, voor hij de band door muzikale meningsverschillen verliet.
Adrian maakte tot nu toe 5 solo albums plus een cassette, getiteld "Aerial Dance", die in 1991 werd uitgebracht, maar ook maakte hij in 1996 samen met Nick Saloman de cassette "Acoustic Action", dat live opgenomen werd en het album "Oxygen Thieves" met Rod Goodway, dat in 2009 via Septembergurls verscheen.
De eerste van zijn solo albums, die op CD verscheen was "Tea for the Hydra", die in 1996 via het Woronzow label werd uitgebracht.
Daarna volgden: "Displaced Person" (1997), "Head Cleaner" ( 1999), "Look Out" (2002) en "String Theory" (2004), die allemaal via het Woronzow label verschenen.
Zijn nieuwe CD "Colours", uit 2015, waarop de gastmuzikanten Dave Pearce - drums, Aaron Shaw - sologitaar, Bari Watts - sologitaar, Nick Saloman - sologitaar en Pete Pavli - viool in enkele nummers mee spelen, is deze keer niet via Woronzow verschenen, maar is door het Preamp Records uitgebracht.

De CD, die 10 nummers bevat, begint met het titelnummer "Colours", waarin ik een fantastische pop rock song te horen krijg, die jaren 70 invloeden bevat en in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, terwijl bij het laatste stukje van de song een koortje te horen is, waarna Ade me "A Clean State" voorschotelt en hierin hoor ik hem een prima rustige song spelen, die licht psychedelische invloeden bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna hoor ik "When I'm Gone" en daarin zet hij me een heerlijke swingende rock song voor, die gevolgd wordt door "At Last", een lekker in het gehoor klinkende rustige rock song.
Dan krijg ik "The Divine" te horen en ook in dit uitstekende dansbare nummer zitten invloeden van de jaren 60 en 70, waarna "Going Home" volgt en hierin krijg ik opnieuw een heerlijke rustige pop song te horen.
In "The Dream" schotelt Ade me een geweldige eentonige licht hypnotiserende rustige pop song voor, die een enigszins trieste ondertoon bevat en in "Be Not Weak" laat hij me genieten van een schitterende psychedelische jaren 60 gerelateerde pop song, waarin invloeden van The Beatles sterk hoorbaar zijn.
Vervolgens hoor ik "So It Goes" en daarin speelt hij weer een lekkere rustige licht psychedelische pop song en in het laatste nummer, dat "The Question Of Life" heet, laat Ade me opnieuw genieten van een fantastische rustige melodische pop song, die jaren 80 invloeden bevat, waarbij een stem omvormer gebruikt wordt.  

De CD "Colours" van Adrian Shaw staat vol schitterende pop rock songs, die een genot voor het oor zijn en ik kan deze heerlijke CD dan ook aan iedere liefhebber van de betere pop aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten