maandag 25 januari 2016

Review: VIII Strada - Babylon (AltRock Productions, 2016) (Symfonische Rock)

VIII Strada werd in Milaan, Italië opgericht en bracht in 1998 hun debuut EP uit, waarop 4 songs staan.
Nadat 3 leden in 2008 uit de band stapten, bestond VIII Strada nog uit de 2 over gebleven bandleden Tito Vizzuso - zang en Silvano Negrinelli - keyboards.
Met de aangetrokken nieuwe bandleden Davide Biscardi - sologitaar, Davide Maltagliati basgitaar en Riccardo Preda - drums, maakte de band in 2008 het album "La Leggenda Della Grande Porta", dat lovende kritieken oogste, waarna er een uitgebreide tournee volgde.
Na opnieuw enkele bezettings wisselingen, bestaat de band tegenwoordig uit: Tito Vizzuso - zang, Silvano Negrinelli - keyboards, Riccardo Preda - drums, Davide Zigliani - sologitaar en Sergio Merlino - basgitaar en in deze samenstelling werd het nieuwe album "Babylon" opgenomen en 15 november 2015 uitgebracht door het AltRock Productions label.

Het album bevat 9 nummers en start met "Ombre Cinesi" en daarin laat de band me een rustig startende melodische rock song horen, waar de tekst doorheen gesproken wordt en het tempo langzaam opgevoerd wordt, waarbij regelmatig tempowisselingen plaats vinden, zodat er een schitterend stuk muziek ontstaat.
Daarna volgt "Preludio A Eclypse", waarin ik een verrukkelijk instrumentaal symfonisch rock nummer te horen krijg, dat enkele subtiele tempowisselingen bevat, waarna ik "Eclypse Anulaire" voorgezet krijg en in dit nummer laat de band me in wisselende tempo's een heerlijke symfonische rock song horen.
Het volgende nummer heet "Deguello" en dit is weer zo'n fantastisch mooi instrumentaal nummer, waarin de band op zijn best is en dit wordt gevolgd door "1403, Storia In Firenze", dat met een spannend zwaar ritme begint en over gaat in een uitstekende symfonische rock song. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan hoor ik het titelnummer "Babylon", dat rustig start en langzaam iets meer vaart krijgt, waarbij ook de muziek en zang heftiger wordt en halverwege de song terug keert naar een rustig tempo met een ander ritme en ik een prima progressieve rock song voorgeschoteld krijg.
In "Time Of Stardust" laat de band me een prachtig kort instrumentaal nummer horen en in "Slow" verrast VIII Strada me op een mooie pop song, die na enkele minuten een progressief karakter krijgt, waar jazz invloeden in zitten, om vervolgens terug te keren naar het schitterende pop nummer.
Het laatste nummer heet "Ninna Nanna" en daarin speelt de band een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song, waar enkele prima tempowisselingen in zitten.

Het album "Babylon" van VIII Strada bevat 9 uitstekende nummers, die het beluisteren meer dan waard zijn en ik kan deze schijf dan ook aanraden aan elke liefhebber van zowel symfonische rock als pop en progressieve rock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten