maandag 16 mei 2016

Review: Magni Animi Viri - Heroes Temporis World Edition (Heroes Temporis, 2016) (Symfonische Rock)

"Heroes Temporis World Edition" is een rock opera van de Italiaanse band Magni Animi Viri uit Salerno, die bestaat uit: Giancarlo Trotta en Luca Contegiacomo - piano, keyboards, Moog, fx en programmering, die beide een klassieke achtergrond hebben.
De band bracht in 2006 het album uit in de Italiaanse versie onder de naam "Heroes Temporis", met medewerking van: Matteo Salsano -  verteller, Marco Sfogli -  akoestische, klassieke en elektrische gitaar, Simone Gianlorenzi - 12-snarige akoestische gitaar (1 nummer), Roberto D'Aquino - basgitaar en stick, Randy Coven - basgitaar, Ivana Giugliano - zang, Francesco Napoletano - zang (tenor), John Macaluso - drums en het Bulgaars Symfonie Orkest Sif. 309 o.l.v. M. Giacomo Simonelli.
De gastmuzikanten, die op de her uitgave "Heroes Temporis World Edition" (deze uitvoering van het album) mee spelen zijn: Russell Allen -zang, Amanda Somerville - zang, Clive Riche - verteller, Marco Sfogli - sologitaar, Simone Gianlorenzi - akoestische gitaar, Randy Coven - basgitaar, Roberto D'Aquino - basgitaar, John Macaluso - drums en het Bulgaars Symfonie Orkest Sif. 309, gedirigeerd door M. Giacomo Simonelli.
Het album verscheen 21 januari 2016 via het Heroes Temporis label en is een wereldwijde campagne voor het inzamelen van geld voor autistische kinderen.

"Heroes Temporis World Edition" telt in tegenstelling tot de eerste uitgave uit 2006, die 18 nummers bevat, slechts 14 nummers, waarvan "Soundtrack" het eerste is en daarin krijg ik een gesproken intro te horen, waarna de band in valt en de muziek in een fantastische zware mix van klassiek, hardrock en filmmuziek over gaat, die in een opzwepend ritme gespeeld wordt en me enigszins doet denken aan "War Of The Worlds" van Jeff Lyn.
Daarna hoor ik "Heroes...", waarin de band een mix maakt van klassiek en hardrock en me een uitstekende rock song voorzet, die vrij bombastisch klinkt en gevolgd wordt door "...Temporis", dat weer een gesproken intro heeft en een heerlijke mix van klassiek en hardrock bevat, maar ook symfonische invloeden kent, waarbij de prima zang uitstekend tot zijn recht komt.
Dan hoor ik "Intus + Until", een schitterende rustige melodische rock song, waarin de prachtige zang van Amanda Somerville uitstekend tot zijn recht komt en dit nummer wordt gevolgd door "Thoughts", een lekker in het gehoor klinkende mix van symfonische rock en hardrock, waar klassieke invloeden in zijn verwerkt.
In "Never Again" zet de band me, na een gesproken intro, een geweldige mix van klassiek en hardrock voor, die lichtelijk dreigend over komt en een prima van Amanda en Russell heeft, die apart van elkaar hun partijen zingen met tussendoor een gesproken tekst van Clive Riche (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Desertsoul" krijg ik weer een mooie rustige symfonische rock song voorgeschoteld.
Vervolgens speelt de band een stukje stevige rock met heavy metal invloeden, getiteld "I'd Like", waarin de zang weer van Amanda en Russell is en hierin hoor ik het duo in een schitterende samenzang, waarna "Like The Hawk" volgt en ik opnieuw zo'n uitstekende symfonische rock song hoor, waar diverse subtiele tempowisselingen in zitten.
Het volgende nummer heet "Moon Peace" en daarin laat Magni Animi Viri me genieten van een prachtige symfonische rock song met verrukkelijke samenzang en ook dit nummer heeft wisselende tempo's.
"Crystalize" is een vrij rustige rock song, die gevolgd wordt door "Fortis", een lekkere heftige uptempo hardrock song met enkele prima tempowisselingen en in "Without Breath" zet de band me een fantastische swingende hardrock song voor, waarna het laatste nummer volgt, dat "Outro" heet en ik een schitterend rustig stukje instrumentale Keltische folk te horen krijg.

"Heroes Temporis World Edition" van Magni Animi Viri bestaat uit 14 uitstekende nummers, die het beluisteren meer dan waard zijn en ik kan elke liefhebber van symfonische rock, dit album dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten