maandag 18 juli 2016

Review: Tyll - Sexphonie (Mental Experience, 2016) (Experimenteel / Psychedelisch / Progressieve Rock / Pop)

Tyll werd door Teflon Fonfara opgericht in de periode dat zijn band Tyll Eulenspygel niet actief was.
Samen met enkele vrienden en bandladen vormde hij Tyll, die bestond uit: Michael Scherf - zang, Susanne Schempp - zang, Ulrike Schempp - zang, Teflon Fonfara - sologitaar, Achim Bosch - basgitaar en Günter Klinger (Eulenspygel) - drums.
De band nam hun album "Sexphonie" tussen 1 en 12 april 1975 op in de TFE-Studio te Neustadt en bracht de plaat dat jaar uit via het Kerston Records label.
Op 9 juni 2016 heeft het Mental Experience label het album, dat 12 nummers bevat, zowel op CD als op LP her uitgebracht.

De plaat begint met "Tim", waarin ik de band hoor starten met een stukje akoestisch gitaarspel, dat na ongeveer 1 minuut verandert en ik een fantastisch vrij experimenteel rock nummer te horen krijg, dat diverse tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Sexphonie", een heerlijke korte progressieve rock song.
Daarna laat de band me genieten van een stukje psychedelische muziek, waarin sitar klanken een belangrijke rol spelen, dat "Asiatische Liebeserklärung" heet (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Paranoia Eines Verliebten" volgt en de band me een progressief gespeeld liefdeslied voor zet.
Het volgende nummer heet "Nervenzusammenbruch Einer Gitarre" en daarin laat Tyll me genieten van een geweldige mix van psychedelische en progressieve rock, die tevens experimentele invloeden bevat en gevolgd wordt door "Siamesische Überraschung", dat experimenteel en psychedelisch klinkt.
Kant 2 start met "Kristinas Traum", een kort gitaar nummer in de stijl van de jaren 60 gitaar bands zoals The Shadows en The Spotnicks en dit nummer wordt gevolgd door "Delirium Song / Grammophon", waarin de band me in het eerste deel "Delirium Song"een swingende progressieve poprock song voorschotelt, die enkele tempowisselingen en een zeer dansbaar ritme heeft en in een live opname van "Grammophon" speelt de band een swingend stukje rock met hoog mee zing gehalte en een aanstekelijk ritme.
Dan hoor ik "Rita", een mooi rustig instrumentaal gitaar nummer, "Suzie Steno", een lekker in het gehoor klinkende progressieve poprock song, die een swingend ritme heeft, "Für Michael Pfadpfinder", een uitstekende pop rock song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "MOrgenlicht", een prachtige rustige korte pop song met prima samenzang.

"Sexphonie" van Tyll heeft 2 gezichten; enerzijds progressief, psychedelisch en experimenteel en anderzijds mooie poprock en daardoor vind ik deze plaat het beluisteren meer dan waard en ik kan liefhebbers van zowel pop als psychedelische, progressieve en experimentele rock dan ook aanraden, eens naar dit uitstekende werkje te gaan luisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten