maandag 5 juni 2017

Review: Plurima Mundi - Percorsi (Open Theatre, 2017) (Progressieve Rock)

Plurima Mundi werd in 2004 te Taranto, Italië opgericht en bestaat, na enkele bezettingswijzigingen, tegenwoordig uit: Grazia Maremonti - zang, Silvio Silvestre - sologitaar, Massimo Bozza - basgitaar, Massimiliano Monopoli - viool, Lorenzo Semeraro -  piano en Gianmarco Franchini - drums en percussie, die allen een klassieke opleiding hebben gehad.
Hun debuut album "Atto I" werd in 2009 door het MaRaCash label uitgebracht en kreeg lovende kritieken en op 10 februari 2017 verscheen hun album "Percorsi", waar 5 nummers op staan, in eigen beheer op het Open Theatre label.

Het eerste nummer van het album heet "Eurasia" en daarin hoor ik de band starten met vogel geluiden en een drumsolo, die na ongeveer een minuut verandert en de band me een instrumentale mix van progressieve, symfonische en klassieke rock voorschotelt, waar diverse uitstekende tempowisselingen in zitten, die het bijna 11 minuten durende nummer spannend houden.
Daarna krijg ik "E Mi Vedrai.. Per Te" te horen en hierin laat de band me opnieuw genieten van een schitterend stuk muziek.
Fantastische progressieve symfonische rock met dito zang, die wisselende tempo's en ritmes bevat en bij tijd en wijle dreigend klinkt, maar ook een trieste ondertoon heeft en opzwepende muziek bevat, die vrij heftig is.
Dan volgt "L ... Tu Per Sempre", een heerlijke swingende uptempo rock song, die enkele subtiele tempowisselingen en invloeden van hardrock heeft.
In "Male Interiore (La Mia Etá)" zet Plurima Mundi me een verrukkelijke symfonische rock song voor, die rustig begint, maar gaandeweg iets meer vaart krijgt en heftiger wordt, om vervolgens afwisselend rustig en heftig gespeeld te worden.
Vervolgens hoor ik de single versie van "L ... Tu Per Sempre", die als bonus nummer op de CD staat en daarin speelt de band een uitstekende verkorte versie van deze swingende song (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).

"Percorsi" van Plurima Mundi bevat 5 schitterende nummers, die vrij complex in elkaar zitten, maar een lust voor het oor zijn en ik heb dan ook van begin tot einde van deze heerlijke muziek genoten, waardoor ik deze schijf kan aanraden aan elke liefhebber van symfonische en progressieve rock.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten