maandag 12 juni 2017

Review: Siena Root - A Dream Of Lasting Peace (Hänsel & Gretel Records, 2017) (Progressieve Bluesrock)

Siena Root werd in 1997 te Stockholm, Zweden als rock trio opgericht, maar bestaat tegenwoordig uit 5 man, te weten: Samuel Björö - zang, Matte Gustavsson - sologitaar, Sam Riffer - basgitaar, Erik Petersson - orgel en Love Forsberg - drums en percussie.
De band bracht in 2004 hun debuut album "A New Day Dawning", een 2LP, uit, waarna "Mountain Songs" (7" single, 2005), "Kaleidoscope" (LP/CD, 2006), "Far From The Sun" (LP/CD/Cassette, 2008), "Different Realities" (LP/CD, 2009), "Kalejdoskop" (Live DVD, 2010), "Root Jam" (2LP, 2011), "Conveniently Blind" (7" single, 2013) en "Pioneers" (LP/CD, 2014) via diverse labels verschenen.
In de loop der jaren speelden een scala aan muzikanten live en/of in de studio met de band mee, waaronder KG West van Öresund Space Collective en deze maakte samen met Love Forsberg en Dr.Space het album "West, Space & Love" en "West, Space & Love Vol. II".
Hun zesde studio album van Siena Root heet "A Dream Of Lasting Peace" en verscheen 26 mei 2017 via het Hänsel & Gretel Records label.

"A Dream Of Lasting Peace" bevat 10 nummers, waarvan "Secrets" de eerste is en hierin hoor ik de band een heerlijke swingende mix tussen hardrock en blues maken, die gevolgd wordt door "Tales Of Independence", eveneens een lekker in het gehoor klinkende mix van progressieve blues en hardrock, die swingt en me terug voert naar begin jaren 70.
Daarna hoor ik "Sundown", een schitterende, vrij rustige, song, waarin het ritme van de muziek me lichtelijk aan die van Jethro Tull en Al Stewart doet denken.
Dan schotelt de band me "The Piper Won't Let You Stay" voor en krijg ik een verrukkelijk stukje blues te horen, waarin het tempo langzaam wordt opgevoerd, waarna ik "Outlander" te horen krijg, een geweldige swingende progressieve rock song, die diverse tempowisselingen heeft.
In "Growing Underground" laat Siena Root me genieten van een nummer in de stijl van Deep Purple en hierin wordt de fantastische afwisselende swingende muziek in een vrij hoog tempo mijn gehoorgang in gespeeld en dit nummer wordt gevolgd door "Empty Streets", een prachtige rustige rock song, die enkele prima tempowisselingen bevat.
Vervolgens zet de band me "No Filters" voor en ook in dit swingende nummer speelt de band een uitstekende mix van progressieve blues en hardrock (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
Verder hoor ik nog "Imaginarium", een zeer swingend instrumentaal nummer, dat sterke jazz invloeden heeft en tegen het einde toe de invloed, die Deep Purple op hun muziek heeft gehad, nogmaals benadrukt en in het laatste nummer, "The Echoes Unfold", krijg ik een heerlijke rock song te horen, die een afwisselend tempo en ritme heeft.

"A Dream Of Lasting Peace" van Siena Root is een uitstekend album, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van zowel hardrock en progressieve bluesrock aanraden deze schijf eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten