zondag 2 juli 2017

Review: Samsara Blues Experiment - One With The Universe (Electric Magic, 2017) (Progressieve Rock)

Samsara Blues Experiment is een band uit Berlijn, Duitsland, die in 2007 werd opgericht door sologitarist, zanger  Christian Peters.
Sinds 2008 bestaat de band verder uit Hans Eiselt - gitaar, Thomas Vedder - drums en Richard Behrens - basgitaar.
Na 2 EP's gemaakt te hebben, verscheen in 2010 hun lang verwachte debuut CD "Long Distance Trip" (World In Sound), gevolgd in 2011 door "Revelation & Mystery" (World In Sound), waarna de 12" EP "Center of the Sun / Midnight Boogie" (World In Sound/Rough Trade, 2012) verscheen plus de albums "Live at Rockpalast" (Electric Magic Records, 2013) en "Waiting For The Flood" (Electric Magic Records).
In 2014 werd de onofficiële EP "Rarities" uitgebracht, waarop 3 nummers staan en op het album "One With The Universe", dat 10 april 2017 via het Electric Magic label verscheen, is Behrens uit de band en is Eiselt basgitarist geworden.

Het album start met "Vipassana" en daarin hoor ik de band een bijna 11 minuten durende schitterende stevige progressieve rock song spelen, die hard- en spacerock invloeden en enkele prima tempowisselingen heeft.
Daarna schotelt de band me "Sad Guru Returns" voor en krijg ik een heerlijk stevig instrumentaal stonerrock nummer in een gemiddeld tempo te horen, waarna de band "Glorious Daze" ten gehore brengt en ik een fantastische progressieve rock song te horen, die licht psychedelische invloeden en wisselende tempo's heeft.
Dan zet Samsara Blues Experiment me het titel nummer "One With The Universe" voor en hoor ik een verrukkelijke mix van progressieve rock, spacerock en stoner, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en enkele subtiele tempowisselingen bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie).
In het laatste nummer, dat Eastern Sun & Western Moon" heet, laat de band me nogmaals genieten van een geweldige stevige rock song, die diverse tempowisselingen heeft.

"One With The Universe" van Samsara Blues Experiment is een heerlijke plaat, die 5 uitstekende progressieve rock nummers bevat, waar ik met plezier naar geluisterd heb en ik kan deze schijf dan ook van harte aanbevelen aan een ieder, die van dit genre houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten