zondag 11 februari 2018

Review: Basta! - Elemento Antropico (Lizard Records, 2017) (Progressieve Rock / Symfonische Rock / Avant-Garde)

Basta! werd te Florence, Italië, opgericht en bestaat uit: Damiano Bondi - diamonica Hammond orgel en keyboards, Saverio Sisti - sologitaar, Giacomo Soldani - basgitaar, Andrea Tinacci - saxofoon en basklarinet en Roberto Molisse - drums en percussie.
De band bracht hun debuut album "Elemento Antropico", waar ze 3 jaar aan gewerkt hadden, op 25 september 2017 via het Lizard Records label op CD en als digitale download uit.

Het album, dat 11 nummers bevat, begint met "Entro Nell' Antro" en daarin krijg ik een prachtig rustig symfonisch stuk muziek te horen, die door gesproken tekst begeleid wordt en tegen het einde een stuk heftiger en sneller wordt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Il Muro Di Ritmini Strambetty" volgt en ik een schitterende mix van symfonische rock en hardrock voorgezet krijg, die diverse tempowisselingen bevat en tevens lichte avant-garde invloeden heeft.
Daarna hoor ik "Doombo, L'Elefante Del Destino", een aanstekelijk swingend rock nummer, dat eveneens verscheidene tempowisselingen heeft en lichte Oosterse invloeden bevat, waarna "Entro Nell'Antro" volgt en de band opnieuw een gesproken tekst gebruikt, terwijl de swingende muziek een mix is van progressieve rock, hardrock en Oosterse invloeden, die an het eind van het nummer weer gesproken tekst heeft.
In "B Alla D" krijg ik een geweldig mooi rustig nummer voorgeschoteld, waar klassieke invloeden in zitten en in "Zirkus" hoor ik Basta! een verrukkelijk aanstekelijk nummer spelen, waarin het moeilijk is om stil te blijven zitten en dit bevat invloeden uit klassiek, avant-garde en rock.
Dan speelt de band "Intro" en ook daarin zit een gesproken tekst en is de muziek lichtelijk symfonisch, waarna "Schiacciasassi" volgt en de band me een fantastisch swingend nummer voorzet, dat enkele tempowisselingen bevat en waarin Oosterse invloeden hoorbaar zijn.
Vervolgens hoor ik "Countdown", een uitstekend gesproken varieté nummer, dat vergezeld gaat van een eentonig basritme, dat iets over de helft verandert in een heerlijk stukje avant-garde en dit loopt naadloos over in "L'Uomo Cannone", een schitterende mix van avant-garde en symfonische rock, die in afwisselende tempo's gespeeld wordt.
Het laatste nummer van het album heet "Esco Dall'Antro" en hierin laat de band me genieten van een verrukkelijk symfonisch nummer, dat diverse tempowisselingen bevat, bij tijd en wijle opzwepend klinkt en invloeden uit de volksmuziek heeft.

"Elemento Antropico" van Basta! is een zeer boeiende plaat, waarmee de band me van begin tot einde in de ban van hun muziek heeft gehouden en ik kan deze schijf dan ook ten zeerste aanraden, aan elke liefhebber van progressieve rock, symfonische rock en avant-garde.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten