maandag 31 juli 2017

Review: Kris Gietkowski - Three Of A Kind (Strange Fish, 2017) (Progressieve Rock)

Kris Gietkowski werd in Polen geboren en maakte zelf zijn versterkers van oude radio's om zijn gitaar en keyboard te vervormen.
In 2007 verhuisde hij naar Groot Brittannië, waar hij zijn solo- en basgitaar, keyboard en Hammond orgel kocht.
Twee jaar geleden postte Kris "While Growing My Hair" en andere nummers van Egg op youtube onder de naam Grietek, waarmee hij de aandacht trok van muziekliefhebber Keith Jones, die tevens de eigenaar van het Fruits De Mer Records label is en dat resulteerde er in dat Fruits De Mer Records op 17 april 2017 het album "Songs From the First LP By Egg" (uit 1970) in een zeer beperkte oplage van 300 stuks als LP op gekleurd vinyl uitbracht.
Aangezien het album vrij succesvol was, besloot Fruits De Mer Records 2 andere albums van Kris Gietkowski aan "Songs From the First LP By Egg" te koppelen en deze in juli 2017 via het Strange Fish label uit te brengen onder de naam "Three Of A Kind".

CD 1 bestaat uit nummers van de eerste LP van Atomic Rooster en bevat 8 nummers, waarvan "Friday The 13th" het eerste is en hierin hoor ik Kris een prima instrumentale uitvoering van dit nummer ten gehore brengen, waarna "And So To Bed" volgt en ook daarin laat hij me een lekker stukje Hammond orgelspel horen.
Daarna volgt "Broken Wings", dat orkestraal begint, maar al snel over gaat in een rustig op Hammond orgel gespeeld licht progressief nummer, dat gevolgd wordt door "Before Tomorrow", een schitterend stuk uptempo progressieve rock met lichte jazz invloeden en ook hierin speelt het orgel de belangrijkste rol.
Dan schotelt Kris me "Banstead" voor en hoor ik hem een mooi rustig nummer spelen, dat gevolgd wordt door "S.L.Y.", waarin het Hammond orgelspel opnieuw de muziek bepaalt en zet hij me een stukje Hammond rock voor, waar de intro van "Crazy Horses" van The Osmonds in is verwerkt.
In "Winter" laat hij me genieten van een prachtig rustig stuk piano muziek, dat na enkele minuten over genomen wordt door het Hammond orgel en ik een fantastisch progressief stuk muziek voorgezet krijg, dat afwisselende tempo's heeft en tevens afwisselend piano- en orgelspel bevat en in het laatste nummer van het album, "Decline And Fall", krijg ik ook nu weer een lekker in het gehoor klinkend stukje progressieve rock voorgeschoteld, dat swingt als een trein.

CD 2 bevat nummers van het eerste album van The Crazy World Of Arthur Brown plus 2 bonus nummers en begint met "Prelude/Nightmare", een schitterend stuk progressieve rock, dat swingt en gevolgd wordt door "Fanfare/ Fire Poem", dat het origineel sterk benadert.
In "Fire" krijg ik eveneens een uitstekend stukje rock te horen, waarvan de muziek prima gekopieerd is, zodat Arthur Brown er alleen zijn zang nog maar aan toe hoeft te voegen en in "Come And Buy" is dat in feite hetzelfde en ook hierin hoor ik een uitstekende versie.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan volgt "Time/Confusion", dat kwalitatief van hetzelfde laken een pak is en daarin speelt Kris opnieuw een heerlijk progressief rock nummer, waarna ik "I Put A Spell On You" voorgezet krijg en dit geweldige nummer, wordt weer op perfecte wijze nagespeeld.
Daarna zet hij me "Spontaneous Apple Creation" voor en krijg ik weer een fantastische uitvoering van dit nummer te horen, dat gevolgd wordt door "Rest Cure", een lekker klinkend melodisch nummer met een terug kerend ritme.
Vervolgens hoor ik "I've Got Money", een swingend uptempo rock nummer, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft en in "Child Of My Kingdom" laat Kris me opnieuw genieten van een uitstekend melodisch progressief stuk muziek.
De eerste van de 2 bonus nummers heet "Devil's Grip" en daarin schotelt hij me een geweldig progressief nummer voor, dat afwisselende ritmes bevat en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en daarbij speelt het Hammond orgel een belangrijke rol.
Het laatste nummer van de CD heet "What's Happening (Aka Music Man)", waarin ik een verrukkelijk stukje Hammond rock voorgezet krijg, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.

CD 3, oftewel het album, "Songs From the First LP By Egg", dat 10 nummers, inclusief 3 bonus nummers, bevat, begint met "While Growing My Hair" en daarin hoor ik Kris een uitstekend progressief elektronisch nummer ten gehore brengen, dat zeer dansbaar is (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "I Will Be Absorbed", eveneens een prima swingend progressief nummer en hierin zitten diverse tempowisselingen.
Daarna zet Kris me "The Song Of McGillicudie The Pusillanimous (Or Don't Worry James, Your Socks Are Hanging In The Coal Cellar With Thomas)" voor en krijg ik een schitterend swingend rock nummer te horen, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en gedomineerd wordt door het Hammond orgel, waarna "Movement 1" volgt en daarin speelt hij een geweldig swingend psychedelisch stukje progressieve rock, waar ook klassieke rock in verweven zit, die enkele prima tempowisselingen bevat en overeenkomsten vertoont met de muziek van The Nice.
Dan schotelt Kris me "Movement 2" voor en ook in dit nummer laat hij me genieten van een heerlijk stuk progressieve rock, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en diverse tempowisselingen heeft en dit wordt gevolgd door "Movement 3", waarin hij verder gaat met het maken van zijn fantastische muziek en ook in "Movement 4" krijg ik zo'n verrukkelijk progressief rock nummer voorgezet, waarin de muziek overeenkomsten vertoont met  die van The Soft Machine uit hun begin periode.
Vervolgens krijg ik de bonus nummers "While Growing My Hair". "I Will Be Absorbed" en "The Song Of McGillicudie The Pusillanimous (Or Don't Worry James, Your Socks Are Hanging In The Coal Cellar With Thomas)" te horen en deze zijn regelrechte kopieën van de eerste 3 nummers van het album, dus voegen in feite niets toe.

"Three Of A Kind" van Kris Gietkowski bevat 3 lekker in het gehoor klinkende CD's, die het beluisteren meer dan waard zijn en ik kan liefhebbers van progressieve rock en Hammond orgel muziek deze triple CD dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten