maandag 31 juli 2017

Review: Trauma Forward - Scars (L.M European Music, 2016) (Progressieve Rock)

Trauma Forward werd in 2012 te Castiglion Fiorentino, Italië, opgericht door Davide Lucioli - keyboards en zang en Jacopo Bucciantini - drums, percussie en zang.
Daarna kwamen Francesco Zuppolo - sologitaar en Michael De Palma - basgitaar het duo versterken en was de band een feit.
In dat zelfde jaar schreef de band de nummers voor het concept album "Scars", dat in de periode 2015-2016 opgenomen werd en in december 2016 op CD verscheen via het L.M European Music label.

Het album, dat 12 nummers bevat, start met "Into The Labyrinth", waarin ik de band een heerlijke dreigende mix van hardrock, symfonische rock en film muziek hoor spelen, die gevolgd wordt door "Red Shadow", een uitstekend symfonisch rock nummer, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft en tegen het einde, waarin er gesproken tekst bij komt, in een traag tempo eindigt.
Daarna zet de band me "Sundown Living Puppet" voor en krijg ik een fantastisch stukje keyboards spel te horen, dat een hypnotiserend ritme bevat en slechts door de drums begeleid wordt, waarna "Cloud In A Bottle" volgt, een prachtig rustig instrumentaal melodisch nummer, dat gedomineerd wordt door het keyboards.
In "Sometimes I Feel" laat de band me genieten van een licht dreigende mix van elektro en symfonische rock, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en een aanstekelijk ritme bevat en in "Waiting Four Seasons" krijg ik opnieuw een verrukkelijk rustig instrumentaal nummer voorgeschoteld.
Dan volgt de titel song "Scars", waarin Trauma Forward me een schitterende klinkende progressieve rock song voorzet met wisselende tempo's en zang, die vervormd is en lichte invloeden van Oosterse muziek en deze wordt gevolgd door "Sense Of Consciousness", waarin de band me weer laat genieten van een mooi instrumentaal stukje afwisselende muziek, waarbij de gitarist de belangrijkste rol voor zich op eist.
Ook "Foggy Hills" is een instrumentaal nummer en hierin krijg ik een lekker in het gehoor klinkend elektro nummer te horen, dat een hypnotiserend ritme heeft en in "Behind The Line" zet de band me een prima mix van progressieve rock, hardrock en symfonische rock voor, waarin de zang vervormd wordt en de tempo's wisselend zijn.
Vervolgens hoor ik "A Rusty Piece Of Mind", een rustig startend instrumentaal nummer, dat langzaam meer vaart krijgt en ontaardt in een heerlijk stuk elektro, om gevolgd te worden door het laatste nummer, "Woman With Parasol", dat eveneens instrumentaal gespeeld wordt en daarin laat de band me andermaal genieten van hun afwisselende melodische rock, waar lichtelijk Japanse invloeden in te horen zijn.

"Scars" van Trauma Forward is een heerlijke schijf om te beluisteren en ik kan deze CD dan ook aanbevelen aan iedere liefhebber van zowel progressieve, symfonische als melodische rock.(Sorry, er is geen video van de muziek beschikbaar, maar de band is wel te beluisteren via Spotify)

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten