zondag 2 juli 2017

Review: The Universe By Ear - The Universe By Ear (Czar Of Revelations Records, 2017) (Rock)

The Universe By Ear werd in 2015 te Basel, Zwitserland opgericht en bestaat uit: Stef Strittmatter - sologitaar, Pascal Grünenfelder - basgitaar en contra bas en Beni Bürgin - drums.
Op 17 juni 2016 verscheen hun debuut single "Seven Pounds" als digitale download en op 25 maart 2017 bracht het Czar Of Revelations Records label hun debuut album "The Universe By Ear" op de markt.

Het eerste nummer, dat ik hoor is de single "Seven Pounds" en hierin laat de band me een lekker in het gehoor klinkende rock song horen, die hardrock invloeden heeft en na enkele minuten verandert in een experimenteel stuk, dat over gaat in een licht hypnotiserend ritme, waarin tevens ruimte is om het gitaarspel van Stef naar de voorgrond te laten komen, om vervolgens weer verder te gaan met het maken van de muziek, waar mee begonnen werd (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Repeat Until Muscle Failure", een swingende rock song, die me in beweging brengt.
Daarna zet de band me "Slam Your Head Against The Wall (Carefully)" voor en hoor ik een swingend rock nummer, dat diverse subtiele tempowisselingen heeft en een stevig ritme, waarna de band "Dead End Town" ten gehore brengt en daarin begint de muziek vrij zwaar en dreigend, om een licht blues ritme te krijgen, dat over gaat in een experimenteel stuk muziek, waarna de band opnieuw een overschakeling maakt en me een heerlijk progressieve pop song voorzet.
Dan volgt "Idaho", een rustig startend nummer, dat na enkele minuten iets meer vaart krijgt en ik een mooie melodische song te horen krijg, die een progressief karakter heeft en gevolgd wordt door "Make It Look Like An Accident", een schitterende mix van hardrock, progressieve rock en pop.
In "High On The Hynek Scale" schotelt The Universe By Ear me een melodische rock song voor, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en in "Ocean / Clouds / Prism" laat de band me genieten van een lekker swingend rock nummer, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en diverse tempowisselingen bevat en iets over de helft van het nummer in een rustig tempo over gaat, waarna het laatste nummer te horen is, getiteld "Dead Again" en daarin speelt de band een korte licht psychedelische song met geweldige zang.

"The Universe By Ear" van The Universe By Ear bevat 9 uitstekende nummers, waarmee de band me geen moment verveeld heeft en ik kan iedere liefhebber van rock dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten